Durf je ook te voelen?

Durf jij in de spiegel te kijken is onze slogan. Ik zou er bij willen zeggen en ben je bereid om te voelen?

Wie kijkt er eigenlijk in de spiegel? Wat zit er onder het masker wat zichzelf ziet in de spiegel? Tegen welk bedacht zelfbeeld kijk jij aan? Welke overweldigende gebeurtenissen hebben een lichamelijk, emotioneel en mentaal spoor achtergelaten?

Misschien heb je nog wel geen idee dat de lichamelijke klachten of de belemmerende overtuigingen waar je mee rondloopt een gevolg kunnen zijn van een vroegkinderlijke periode in je leven. Dat bepaalde symptomen zoals: kritische of angstige gedachten, workaholic, stress, houdingen, projecties, verwachtingen, geconditioneerd gedrag, gevoelens onderdrukken of zelf destructieve impulsen ook het gevolg kunnen zijn van een trauma. Als kind heb je simpelweg de capaciteit nog niet om intense ervaringen te verwerken en dus dissocieer je ervan of verdring je ze.

De weggestopte gevoelens en emoties kunnen jou draagkracht overschrijden. Je lichaam weet het, het zit opgeslagen in je brein en je lichaam. Het emotionele geheugen centrum is de amygdala, die functioneert als een rookmelder. Gevoelsherinneringen die in de amygdala zijn opgeslagen worden geprikkeld en vergroten het gevoel van gevaar, waardoor het rookalarm afgaat. Het reptielenbrein reageert instinctief op het alarm. Overlevingsresponsen die eerder hebben gewerkt, worden automatisch (en snel) in werking gezet. De daarbij behorende gevoelens, emoties en gedachtenpatronen worden geactiveerd. Om dit te doorbreken en te doorzien moeten we het denkende brein wakker schudden en alle opgeslagen emotionele energie bevrijden.

De onverwerkte en vaak diep verscholen emoties zijn vrijwel ongevoelig voor intellectueel begrip, omdat ze zijn ontstaan in een pre-verbale periode. De overtuigingen en conditioneringen zijn grotendeels emotioneel van aard en niet verstandelijk.

Zolang je leeft is er pijn en heb je gevoelens. Onder die pijn zit een heelheid en een veerkracht. Dit is waar we over spreken vanuit de 3 principes als we zeggen alles is 1 en je bent het waard om te zijn, maar het is ook van belang dat je het voelt. Je kunt weten dat je het bewustzijn bent, dat je vrij bent, maar als je energiesysteem er niet congruent mee is, als je het niet emotioneel weet of aan den lijve ondervindt, heb je er niks aan, is het geen realiteit voor je.

Nu is het tijd om er op een diepere laag bewust van te worden en weer te gaan leven ipv te overleven. Wees niet bang voor je ervaring. Je kan niet kapot, al lijk je het soms wel zo te ervaren. Door de emotionele energie te ontmoeten kan die bevrijd worden. Weerstand bieden tegen het voelen houdt lijden in stand of creëert het. De conditioneringen zullen bewust gemaakt moeten worden en geneutraliseerd. De overtuigingen ontmanteld en de emotionele reservoirs geleegd.

Ademwerk is hiervoor een tool die ervoor kan zorgen om door de weerstand, de emotionele laag, de belemmerende factoren, heen te ademen zonder dat het hoofd zich ermee “bemoeit”. Hierdoor wordt het reservoir van emotionele energie geleegd en ontstaat er bevrijding, ruimte, helderheid en verbinding met je ware Zelf. Geef eens aandacht aan de weerstand, de verkramping door naar binnen te keren om te ontdekken wat er in jou leeft.

Hier zijn een paar tips die je kunt volgen om er bij te blijven tijdens het voelen. Wanneer er een kramp of verzet in je opkomt.

Het begint bij bewustwording. Wees je bewust wat er in jou gebeurt.

  1. Blijf met je aandacht in het moment. Richt je aandacht op je voeten en je ademhaling. Leg een hand op je onderbuik en probeer de adem naar je onderbuik te sturen.
  2. Als je helder van geest blijft, richt je je aandacht op de plek waar de verkramping zich voordoet. Dit vergt misschien enige oefening, omdat er veel gedachten kunnen zijn. Wees de waarnemer, de observator van de gedachten en laat ze er zijn. Ont-moet de pijn.
  3. Richt je aandacht op de plek en adem naar die plek toe. Visualiseer dat je bij elke inademing zuurstof naar de plek stuurt en bij elke uitademing laat je de vastgezette energie vrij.
  4. Neem er even de tijd voor. Vermijd elke neiging om het weg te willen hebben, forceer dus niet, want energie laat zich niet dwingen.
  5. Blijf voelen en houdt je aandacht op de pijnplek. Probeer in te zoomen naar de kern van de plek, naar de wortel.
  6. Als er gedachten opkomen tijdens het voelen, herpak je jezelf weer. Blijf voelen wat er gebeurt in jou.
  7. Blijf net zolang voelen tot je de wortel te pakken hebt en alle emotionele energie verdwenen is. Heb geen haast.

Mocht dit te lastig zijn en merk je dat het niet lukt om erbij te blijven en dwaal je te vaak af, dan is dat meestal een teken dat de weerstand tegen het voelen nog te groot is. Of het is te moeilijk om het alleen te doen.

In die gevallen is het wellicht fijn om een afspraak te maken, om de opgeslagen energie en de belemmerende overtuigingen vrij te laten door een transformerende ademsessie.

Dit is hoe ik het nu ervaar en wat mij helpt en geholpen heeft om de vrijheid en de verbinding met mezelf weer te ervaren. Hoe oude, steeds terugkerende belemmerende overtuigingen, zijn verdwenen en ik niet meer bang ben voor mijn ervaring en de daarbij behorende gevoelens. Het leven kan pijnlijk zijn, maar lijden is een keuze.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.